Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2020

Μετεωρολογία: Του καιρού τα παραμυθία μέσα από την τέχνη, εργασία του 1ο ΓΕΛ Αγ. Αθανασίου στα πλαίσια του ευρωπαϊκού έργου Η2020: «Οpen Schools for Open Societies – ΟSOS»

Το ευρωπαϊκό έργο Η2020: «Οpen Schools for Open Societies – ΟSOS» («Ένα ανοιχτό σχολείο σε μια ανοιχτή κοινωνία»), έχει σκοπό τη διαμόρφωση ενός πλαισίου για το «Ανοιχτό σχολείο». Αντικείμενο του έργου είναι η προετοιμασία της εισαγωγής της καινοτομίας του «Ανοιχτού σχολείου», με βασικό άξονα τις φυσικές επιστήμες και τα αντικείμενα του STEM σε θεματικές που συνδέονται με σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.. Στο έργο συμμετέχουν 21 φορείς (υπουργεία, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, μουσεία, σχολεία, κ.ά.) από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία. Εθνικός συντονιστής για την Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στο πρόγραμμα εντάχτηκε και το σχολείο μας, το 1ο ΓΕΛ Αγίου Αθανασίου, μετά από έγκριση της πρότασης του για την ερευνητική του εργασία με αντικείμενο την επιστήμη της μετεωρολογίας σε συνάρτηση με την Τέχνη.

Σε μια πρώτη προσέγγιση, η λέξη Επιστήμη παραπέμπει συνήθως στη λογική, την αντικειμενική γνώση, τους αυστηρούς ορισμούς και τους νόμους. Η Τέχνη, από την άλλη πλευρά, συνδέεται με τη φαντασία ή τα συναισθήματα, την ελευθερία της έκφρασης και την ομορφιά. Επιστήμη και Τέχνη φαίνεται λοιπόν να ορίζουν δύο κόσμους με διαφορετικές συντεταγμένες, ασύμπτωτους και ξένους. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμά τους στηρίζεται σε μια θεμελιώδη πρόταση. Η επιστήμη αποτελεί συνιστώσα - και μάλιστα βασική συνιστώσα - του πολιτισμού μας. Συνεπώς, όσο εξακολουθούμε να μιλούμε για πολιτισμό, υπονοώντας απλώς τη λογοτεχνία, τα έργα τέχνης ή τη μουσική, αφαιρούμε ένα μεγάλο μέρος από τη δυναμική του. H θεωρία της σχετικότητας, για παράδειγμα, έχει μια σπάνια αισθητική, και ανοίγει στον άνθρωπο διαστάσεις, ακριβώς όπως ένα σπουδαίο έργο τέχνης. Η Μετεωρολογία ανήκει στις θετικές επιστήμες, με κύριο αντικείμενο την έρευνα της ατμόσφαιρας στο σύνολό της και των φαινομένων που συμβαίνουν σε αυτή. Επειδή όμως τα φαινόμενα αυτά και οι αρχαίοι Έλληνες τα ονόμαζαν «μετέωρα» για αυτό και η επιστήμη που τα μελετά ονομάστηκε Μετεωρολογία και τα φαινόμενα μετεωρολογικά.

Η εκπληκτική αυτή επιστήμη αρχικά μελετήθηκε από τους μαθητές σε συνεργασία με το ΑΠΘ και το Αστεροσκοπείο Αθηνών. Την πρώτη σχολική χρονιά 2018-2019, οι μαθητές επισκέφτηκαν το μετεωροσκοπείο, τον μετεωρολογικό και τον σεισμολογικό σταθμό του ΑΠΘ και την έκθεση του Αστεροσκοπείου Αθηνών με τίτλο: Του καιρού τα μυστικά. Στη συνέχεια τα παιδιά μελέτησαν ομαδοσυνεργατικά διάφορους τομείς της μετεωρολογίας( τοπική, λαϊκή, συνοπτική μετεωρολογία, πρόγνωση και μεταβολή του καιρού) και κάνανε πειράματα προσομοίωσης(δημιουργία αστραπής, σύννεφου κλπ). Την δεύτερη σχολική χρονιά 2019-2020, οι μαθητές ασχολήθηκαν με την σύνδεση της επιστήμης της μετεωρολογίας με την Τέχνη. Έτσι μέσα από τις ομάδες των μαθητών αποτυπώθηκαν υπέροχα σε φωτογραφίες διάφορα καιρικά φαινόμενα στην περιοχή μας , γράψανε ποιήματα, ζωγραφίσανε και συλλέξανε έργα Τέχνης από το διαδίκτυο καταξιωμένων καλλιτεχνών. που συνέδεαν το κλίμα με την Τέχνη. Περιέγραψαν έτσι με έναν μοναδικό τρόπο τις καιρικές μεταβολές και πως επιδρούν στην καθημερινή μας ζωή, στις δραστηριότητες, τα συναισθήματα κλπ.. Τελικά επισκεφτήκαμε την έκθεση του Leonardo Da Vinci στο Noesis, την έκθεση ενός ανθρώπου που συνέδεσε απόλυτα την επιστήμη με την Τέχνη.

Στα πλαίσια του προγράμματος εγκαταστάθηκε στο σχολείο μετεωρολογικός σταθμός για την μετάδοση των δεδομένων. Η εργασία μας με τίτλο "Μετεωρολογία: Του καιρού τα παραμύθια μέσα από την Τέχνη" παρουσιάστηκε από την ομάδα μας στο διαδικτυακό συνέδριο Osos που πραγματοποιήθηκε στις 6-8/11/20 μέσω της πλατφόρμας Webex. 

Επιβλέποντες καθηγητές:

Παππά Ελένη, Στρεβίνας Νίκος

Μαθητές / Μαθήτριες: 

Βαδαρλή Αθανασία, Ελέζι Άντζελα, Ζάχου Αντωνία, Γιώργος Ζιάκος, Λοϊζίδου Καλιόπη, Φλωροπούλου Κωνσταντίνα, Κανλή Μαρία Νικολέτα, Λεοντούδη Ματούλα, Κωνσταντινίδου Σοφία, Κοντόπουλος Άρης, Θέμης Γκάρος, Αναγνωστοπούλου Νόννη, Καραγκιολίδου Αναστασία, Δημήτρης Τζουνίδης, Ταχτατζόγλου Μαρία 





 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου