Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015

Στο μυαλό του ψηφοφόρου

της Στέλλας Καραπά

Ο ρόλος της ψυχολογίας στις εκλογές έχει αναδειχθεί ως σημαντικός ήδη από την δεκαετία του 1930 όπου ξεκίνησαν οι πρώτες σχετικές έρευνες αναφορικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την ψήφο των πολιτών. Ποιες είναι λοιπόν εκείνες οι σημαντικές παράμετροι που καθορίζουν την ψήφο των πολιτών, τι αισθάνονται και τι σκέφτονται όταν έρχεται η ώρα να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα;

Η επιλογή της ψήφου, λοιπόν, σύμφωνα με τους επιστήμονες είναι αποτέλεσμα μίας σειράς από ψυχολογικές και εργονομικές επιδράσει Όσον αφορά τις ψυχολογικές επιδράσεις καθοριστικό ρόλο παίζει η προσωπικότητα του ψηφοφόρου, οι μνήμες που έρχονται στο μυαλό εκείνη την ώρα, τα συναισθήματα που χαρακτηρίζουν τον ψηφοφόρο την προεκλογική περίοδο και η πολιτική ταυτότητα του ατόμου. Φυσικά,τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν είναι τα μοναδικά που επηρεάζουν την ψήφο, με το είδος του πολιτικού συστήματος της κάθε χώρας, τα επίπεδα ικανοποίησης από τον τρόπο που ασκείται η δημοκρατία, τις διαθέσιμες επιλογές και την αίσθηση που έχει το άτομο για την αποτελεσματικότητα της ψήφου του να επηρεάζουν εξίσουσημαντικά την τελική του επιλογή.

Όσον αφορά τη μνήμη, οι ψηφοφόροι τείνουν να εστιάζουν σε πληροφορίες που προέρχονται από τις τελευταίες μέρες πριν τις εκλογέςγια αυτό και άλλωστε τα προεκλογικά σποτ εστιάζουν σε εκείνα που θέλουν οιψηφοφόροι να θυμηθούν ή αντίστοιχα να ξεχάσουν. Ωστόσο σημαντικό είναι πως κάποιες έρευνες τονίζουν πως το 30% περίπου των ψηφοφόρων δεν χρησιμοποιούν μνήμες από προηγούμενες εκλογές ή την θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης όταν έρθει η ώρα να ψηφίσουν.

Κοιτώντας τα συναισθήματα των ψηφοφόρων αυτά φαίνεται ότι είναι ανάμικτα. Από τη μία αισθάνονται χαρά, ότι αποτελούν μέλος της κοινωνίας και έχουν ανεπτυγμένη-τουλάχιστονεκείνη τη στιγμή-την αίσθηση της ευθύνης.Από την άλλη πλευρά όμως φαίνεται ότιεξίσου έντονα είναι και τα αρνητικά συναισθήματα , όπως η απαισιοδοξία για την αξία της ψήφου τους και την αποτελεσματικότητά της, η ανησυχία και η νευρικότητα για τα αποτελέσματα τωνεκλογών ενώ σημαντικό ποσοστό παραδέχεταιπως αισθάνεται πως οι εκλογές είναι μία βαρετή διαδικασία.

Ακόμη,οι επιστήμονες καταλήγουν πως πίσω από το παραβάν οι ψηφοφόροι σκέφτονται τους υποψηφίους και πιθανούς νικητές τηςαναμέτρησης, το τι θα ψηφίσουν οι υπόλοιποι ψηφοφόροι ενώ περίπου οιμισοί σκέφτονται εκείνη τη στιγμή ως ιστορική. Η οικογένεια επίσης παίζει καθοριστικό ρόλο στηνπολιτική επιλογή του ατόμου μαζί με τις συζητήσεις που έχουν προηγηθεί τις ημέρες των εκλογών και εικόνες απόπροεκλογικές καμπάνιες και τηλεοπτικές αναμετρήσεις. Σημαντικό είναι σε αυτό το σημείο να τονισθεί πως ένας περίπουστους τέσσερις ψηφοφόρους κάνει τηνεκλογική του επιλογή στην βάση του θυμούπου αισθάνεται για το σύστημα και τηνποιότητα ζωής που έχει.

Ωστόσο, εάν θέλουμε πραγματικά να έχουμε μία υπεύθυνη εκλογική συμπεριφορά καλό είναι να καταλήξουμε σε μία επιλογήζ υγίζοντας περισσότερο απομακρυσμέναχ ρονικά πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα,αξιολογώντας το τι σκεφτόμασταν και αισθανόμασταν στην διάρκεια της θητείας και της προηγούμενης κυβέρνησης καιτον αντίκτυπο που θα έχει η ψήφος μαςτην επομένη την εκλογών. Να θυμάστε πωςοι προεκλογικές καμπάνιες δημιουργούνπ λαστά και κατευθυνόμενα συναισθήματα και μνήμες… Ψηφίστε υπεύθυνα και μεσυνείδηση!
Πηγή: newsfish.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου